Om WordPress

Egen hemsida gratis med WordPress

BJ förutsätter att du tagit del av artiklarna i bloggen, och att du nu har tillräckligt underlag för att kunna skapa en egen hemsida. Om du känner att du inte själv vill skapa hemsida med WordPress är du välkommen att höra av dig för att få hjälp.

 

 

 

Skapa hemsida med WordPress

Att bygga en hemsida med WordPress är kanske inte så svårt, bara tiden och tålamodet finns. Undrar du varför BJ bjuder på alla dessa artiklar i WordPress bloggen? Svaret är enkelt, WordPress och webbdesign är några av BJ:s största intressen, och att skapa hemsidor är inte BJ:s huvudsakliga inkomstkälla. BJ har under åren skaffat sig en gedigen erfarenhet av och kunskap om WordPress. Det hade underlättat väsentligt om den informationen funnits på nätet från start. Därför hjälper BJ gärna till om du vill göra ett försök med WordPress på egen hand.

 

 

Valet är alltid ditt

Det finns många självutnämnda experter på WordPress som vill/måste tjäna pengar. BJ sätter din och sin egen valfrihet i första rummet. Valet mellan att bygga själv eller anlita en professionell webdesigner är ditt. Hur varm BJ än skulle prata sig om fördelarna med att köpa en hemsida från BJ Webdesign så skulle du ändå göra som du vill. Därför bjuder BJ gärna på en del av sin kunskap, och kör du fast eller behöver hjälp från början med en hemsida så hör av dig!

 

 

Att tänka på när du skapar en hemsida i WordPress

Om vi utgår från att du har läst BJ:s artiklar i bloggen, valt WordPress som publiceringsverktyg och tagit till dig BJ:s råd att använda inleed.se som webbhotell, så återstår dock fortfarande en del att tänka på. Därför kommer BJ fortsätta att skriva artiklar med syftet att underlätta ditt WordPress byggande. Ta dig därför först gärna tid att läsa BJ:s tidigare bloggartiklar, och klicka på länkarna som finns på sidorna. Du kommer då hitta en hel del matnyttigt om du själv vill skapa en hemsida.

 

På WordPress.org officiella svenska hemsida kan du läsa mer för att lära känna WordPress!

 

Vill du ha assistans med att öppna ett konto hos webbhotellet och starta upp din WordPress sida så får du givetvis hjälp även med detta hos BJ Webdesign.

 

Ja tack, jag vill gärna ha BJ:s hjälp Nej tack, jag klarar detta själv

 

 

Bokningssystem i WordPress

Ett bokningssystem där besökaren på din webbplats kan boka in en tid som passar. Visst låter det bra med en bokningsfunktion på din hemsida som fungerar i WordPress. Ännu bättre om det finns en plugin som är gratis, eller hur? Och visst finns det sådana tillägg.

 

 

Bokningssystem i WordPress

Bokningssystem i WordPress, Bookly, har BJ för kunds räkning testat och installerat som fungerar bra för just den kundens verksamhet. Det sparar tid att låta kunderna boka när det passar. De gör själva en del av jobbet och gratisversionen omfattar det mesta. Men man kommer i de flesta verksamheter till en punkt där det saknas en eller flera funktioner som skulle vara bra att ha eller helt enkelt är nödvändiga.

 

Så blev det vid ett annat tillfälle med en förfrågan från en specialistklinik som behövde hjälp med en lösning inom ramen för WordPress. I detta fall så handlade det om bankID, videokonsultation, betalning och koppling till ett journalsystem. Förutom designarbetet skulle BJ skapa en bra och säker logistik i WordPress mellan olika system och plattformar som redan fanns. BJ:s bedömning av hur det inom ramen för WordPress skulle vara möjligt att koppla ihop en kedja av system till en helhet var att det inte skulle bli tillräckligt säkert och inte kunna uppfylla kraven på GDPR. Därför avstod BJ uppdraget, men fortsatte dialogen med syftet att hitta en alternativ lösning.

 

På vägen så stod det helt klart att, på samma sätt som det finns otroligt många e-handelssystem, finns det en uppsjö av olika bokningssystem, Givetvis är det inte möjligt att testa alla plattformar, men utifrån en kravspecifikation går det att hitta det som passar verksamheten bäst, så även i detta fall. Förfrågaren hittade under dialogen ett lämpligt alternativ att gå vidare med, visibacare.com.

 

BJ lämnar inte en förfrågare åt sitt öde då det hos denne finns en uppriktig vilja till kommunikation och lyhördhet för alternativa lösningar. Det mesta går att lösa i WordPress, men i vissa fall så är tilläggen i programmet inte optimala.

 

BJ hälper dig då gärna med en kravspecifikation för bokningssystem.

 

 

Kontakta BJ för mer information!

 

Bästa e-handelslösningen

Bästa e-handelslösningen. Finns det verkligen en e-handelslösning som är bäst? När man Googlar för att hitta den bästa e-handelsplattformen eller bästa webshop så får man många träffar. Men dom som ger dig råden är ju egentligen sådana som BJ.

 

 

 

Bästa e-handelslösningen

Konsulter, leverantörer som levererar e-handelsplattformar eller webbdesigners som hjälper till att bygga och installera olika lösningar ger tips och råd. Experterna ger ”51 råd för att välja rätt ehandelslösning” eller  ”19 tips inför valet av e-handelsplattform”. Oftast är syftet att få nya kunder bland de som står mer eller mindre rådvilla och är i stort behov av hjälp. BJ försöker alltid vara så objektiv som möjligt på den här bloggen. BJ vet att det är du själv som väljer hur mycket någon än försöker ”prata” dig in i en lösning.

 

Själv bygger BJ e-handelsplattformen Woocommerce i WordPress och rekommenderar därför självklart den lösningen. Olika aktörer har oftast erfarenheter av någon eller några speciella alternativ och rekommenderar därför varmt just den plattform de har störst erfarenhet av. BJ har även erfarenheter av andra e-handelsplattformar längre tillbaka i tiden, men mycket har hänt sedan dess. Började intressera mig för e-handel runt millennieskiftet och kan fortfarande ge dig en lista på cirka ett femtiotal e-handelslösningar eftersom BJ följer med utvecklingen.

 

Abicart, ANDmedia, Argonova, Askås, Avabra, Avensia, Botweb, Bravomedia, CubeCart, DanDomain, Direktonline, DistansData, Drupal, E37, ePages, Episerver, Exakta Software, Jetshop, Joomla, Kodmyran, Kreationsbyrån, Litium, Livecart, Magento, Netset, nopCommerce, Nordisk e-handel, OpenCart, osCommerce, Panagora, Pixelstore, Preemtech, Prestashop, Prestaworks, Quickbutik, Savea, Shopify, SiteDirect, Starweb, Storm Commerce, Svensk Webbhandel, Talex, Vaimo, Vendre, VirtueMart, Visma, Webbfabriken, Wikinggruppen, Wipcore, WooCommerce.

 

 

Kravspecifikation

Givetvis har BJ inte erfarenheter av alla dessa system. Har testat cirka 10 av dem, men mycket har hänt under åren. Ville egentligen bara visa dig vilken djungel det är och hur svårt det är att välja rätt. Det BJ personligen kan hjälpa dig med är en kravspecifikation, vilket är vad du bäst behöver innan valet av ett antal alternativ att testa.

 

Att tänka på vid val av webbutik

BJ har en hel del erfarenhet av e-handel och har nyligen byggt en butik till ett eget projekt i Woocoomerce. Därför skulle BJ kunna skriva en hel del matnyttigt som du skulle kunna ha nytta av om du vill starta en webbhandel. Dock finns det en del bra läsning på nätet om man ger sig tid att leta.

 

Jag rekommenderar gärna WordPress i kombination med Woocommerce. Men som sagt inledningsvis så rekommenderar vi ”konsulter” gärna de lösningar vi har mest och bäst erfarenhet av och Woocommerce och Shopify är två av de mest populära plattformarna. Ta gärna en titt på filmen nedan för att få mer beslutsunderlag.

 

 

 

Kontakta BJ för mer information!

Vad är dropshipping?

Dropshiping som affärsmodell.

Dropshipping är egentligen inget nytt affärskoncept. Det som är nytt är de sofistikerade tekniska lösningarna. Det mesta är automatiserat med så kallade API-kopplingar, det vill säga programgränssnitt för en digital kommunikation.

 

Begreppet API kommer av engelskans application programming interface. API är en koppling/en programmering som beskriver hur olika applikationsprogram ska kommunicera med varandra, men självklart kan du också sköta beställningarna mer hands on via mail och telefon.

 

API innebär att tekniska plattformar med olika programvaror automatiskt kan ”prata”med varandra, vilket gör det enklare, säkrare och snabbare med kommunikationen ”kund – e-handlare – leverantör” utan onödiga telefonsamtal och/eller instruktioner via e-post.

 

 

Droppshipping innebär att en e-butik inte har ett lager av produkterna den säljer, utan när en kund köper en vara i butiken så köper istället ehandlaren varan från en tredjepartsleverantör som sedan skickar produkten direkt till slutkund.

 

Låt säga att du har en egen onlinebutik och en kund köper något i din butik. När du får beställningen skickar du den vidare till din dropshipping partner, antingen per automatik eller manuellt. För din kunds räkning köper du alltså produkten till denne. Dropshippern skickar slutligen produkten/paketet direkt till din kund.

 

Allt kan, efter att det tekniska upplägget väl är klart, fungera helt automatiskt. Men du kan även kontrollera processen genom manuella förfaranden. Det enda du behöver göra är att sköta din e-butik och din ekonomi. Du behöver initialt under en testperiod inte ens starta ett företag, utan du kan sköta butiken som frilansare och låta exempelvis frilansfinans.se ta hand om din ekonomi.

 

Vad är fördelarna med dropshiping?
  • Behövs inte stora investeringar för att öppna en nätbutik. Eftersom du endast betalar för produkter när en kund beställer något behöver du inte köpa lager i förväg och du riskerar inte mycket om produkten inte säljer.
  • Lättare att experimentera. Du kan lätt lägga till nya produkter i din butik för att testa deras popularitet.
  • Enkelt att lägga till nya produkter. När något blir en fluga kommer kanske du vill hoppa på tåget. Det kan ta lång tid att börja tillverka något nytt på egen hand. Från en dropshipper kan du få den nya produkten mycket snabbare.
  • Finns många alternativ att välja mellan. Det finns många dropshippers som säljer en mängd olika produkter. Om du är redo att göra ordentlig undersökning av marknaden kan du testa dig fram till den perfekta nischen för din butik.
  • Mer tid att fokusera på din egen butik. Du behöver inte oroa dig för att behöva hålla ett lager, packning och frakter, kommunicera med olika leverantörer etc.
  • Inget krångel med frakter. Dropshippern tar hand om transporten. Dessutom får du bättre fraktpriser än du själv skulle kunna få som frilansare eller litet företag.
  • Ditt varumärke kan fortfarande sticka ut. Vanligtvis använder dropshippern etiketter utan logotype eller företagsnamn, vilket innebär att deras varumärke aldrig syns på något av paketen som slutkunderna får, men en del erbjuder dig möjligheten att använda underlag med egen logotype.

 

Vad är nackdelarna med dropshipping?
  • Du tappar kontrollen över hela processens. Eftersom du inte hanterar produkterna själv, måste du helt lita på att dropshippern gör sitt jobb på ett ansvarsfullt sätt och håller en hög kvalitet. Detta gäller både beställning och produktkvalitet. Men återigen så måste du ju lita på anställda om du driver ett större företag.

Tips: Det är viktigt att göra en test innan du förbinder dig till något – när ordrarna väl börjar rulla in vill du inte sitta fast med en dropshipper som inte är tillräckligt tillförlitlig. En bra idé är att lägga några egna ordrar för att kolla produkterna, hur snabbt paketet anländer och hur produkterna har förpackats.

  • Mindre vinstmarginaler för dig. Varje beställning innebär två transaktioner – din kund köper produkten från dig, som du i din tur köper från din dropshipper. Skillnaden mellan ditt detaljpris och det pris som dropshippern tar är din vinst och du har konkurrens från andra e-handlare som kör samma upplägg.
  • Kan vara något svårare att marknadsföra ditt eget varumärke. De flesta kommer erbjuda dig olika sätt att marknadsföra ditt varumärke, men du kanske vill ha lite mer t.ex. använda vissa anpassade förpackningar eller lägga till reklamartiklar i de paket som skickas till kunderna. Dina önskemål inom detta område kan vara begränsade. Dessutom blir din partner ansvarig för att representera ditt varumärke, vilket återigen innebär att du tappar viss kontroll.
  • Finns mer konkurrens. Om du använder en dropshipper för att sälja en produkt, betyder det att det finns andra säljare där ute som säljer exakt samma produkt som köpts från samma dropshipper. Det betyder att du måste skapa en unika e-handelsplats för dina produkter.

 

Vem passar dropshiping bäst för?

Dropshipmodellen är idealisk för de som vill prova på att sälja varor på internet eftersom den inte kräver kapital som om du skulle behöva hålla ett eget lager. Denna modell ger dig frihet att experimentera mer, men kom ihåg att det också innebär mindre vinstmarginaler och att ge upp viss kontroll över produktkvaliteten. Det är också ett utmärkt sätt för att testa på att driva e-handel.

 

Kontakta BJ för mer information!

Tjäna pengar på nätet

En affilate är en partner som får betalt för att marknadsföra en produkt eller tjänst på sin hemsida, Facebook eller andra sociala media. Affiliatenätverk är företag som förmedlar digitala annonser för internet mellan annonsörer och webbplatsägare.

 

 

Dessa webbplatsägare lägger sedan ut annonser och/eller länkar på sina siter och får provision på varor och tjänster som säljs via annonsörernas webbplatser. BJ är ansluten till några affiliatenätverk och samarbetar på det sättet med annonsörer som är relevanta för BJ:s verksamheter.

 

I det här inlägget får du en bra länk nedan om du vill lära dig mer om affilate och testa konceptet. För det första är det enda sättet att verkligen lära sig en färdighet genom att faktiskt påbörja ett projekt. För det andra så kan övning vara ett roligt sätt att sätta sig in i hur saker och ting fungerar.

 

Det är upp till en webbplatsägare hur denne vill göra sitt urval av annonsörer. BJ länkar bara till sådana företag som BJ har goda erfarenheter av och sådana som har höga betyg på trustpilot.com samt reco.se. Webbhotellet inleed.se är ett exempel på en sådan samarbetspartner. De har en exemplariskt hög rating. Över 130 personer på Reco har givit dem toppbetyg.

 

Affilating i dess seriösa och strukturerade form är långt ifrån popupfönster med reklam. Däremot är det en möjlighet för alla som har en hemsida, facebooksida eller är aktiva på sociala media i övrigt att rekommendera olika webbplatser mot en ersättning. BJ rekommenderar givetvis sina samarbetspartner för affilating trots att det inte ger någon direkt ersättning och BJ hjälper dig även gärna att bli en affilate hos någon av dem.

 

Podengo Friends hundbutiker med hundartiklar är ett av BJ:s privata projekt som är ett exempel på ett affilatingkoncept.

 

Kontakta BJ för mer information



Sökmotoroptimering i WordPress SEO

Sökmotoroptimering i WordPress SEO, Search Engine Optimization som det heter på engelska, är en spännande och viktig kunskap. Denna ”vet(en)skap” kan du inte klara dig utan om du vill att hemsidan ska få en högre ranking på Google. BJ hjälper dig till bättre SEO.

 

 

Sökmotoroptimering i WordPress SEO

Sökmotoroptimering i WordPress har sedan början av 2000-talet utvecklats från enkla strategier till en hel vetenskap. BJ har varit med sedan Internets barndom och fick hög ranking på sina siter i början på 2000-talet. Idag ser både spelplanen och spelreglerna helt annorlunda ut. Det blir allt svårare att synas på nätet. BJ är inte expert på SEO, men vet i stora drag hur det fungerar och kan använda sig av Yoast. Tillägget som kan förbättra en hemsidas ranking (placering) på Google.

 

Yoast är ett bra optimeringsverktyg

Yoast är helt enkelt ett tillägg i WordPress. Det visar steg för steg visar dig hur Google vill att du utformar innehållet på en sida. Om du har tiden så kan du anpassa dina sidor själv, annars hjälper BJ dig gärna med din sökoptimering i WordPress. Om du inte har tid att göra jobbet själv och inte vill ge BJ förtroendet, så finns det en uppsjö av mer eller mindre bra företag som har utnämnt sig till SEO specialist. BJ kan, som du säkert förstår, inte rekommendera någon speciell av dessa. Men du kanske kan vara hjälpt av att läsa vidare innan du bestämmer dig för hur du på bästa sätt ska välja att optimera din hemsida.

 

Hjälp med sökmotoroptimering för WordPress?

Självklart tycker BJ att du ska börja med att ”konsultera” Google angående sökmotoroptimering i WordPress! Det är ju Google som bestämmer regler och riktlinjer för webbansvariga. Syftet är att tillhandahålla högkvalitativ och relevant information. Detta ger dig en insikt i hur du själv ska tänka vid val av konsult. Har konsulten rätt tänk? Är denne tillräckligt kunnig om Googles regler. Google kan till och med släcka ner din hemsida om den bryter mot deras regler och riktlinjer. Långt tillbaka i tiden var det vanligt att försöka ”lura” Googles sökrobotar. Men idag ska man akta sig för det och istället försöka skriva ett så relevant innehåll som möjligt på ett sätt som Google gillar. Det vinner även du och ditt företag mest på. Att hamna på sidor som inte är de besökaren sökte efter eller läsa ”rappakalja” är inte populärt. Google gör även manuella checkar utöver sökrobotarnas jobb, så det gäller att tänka rätt!

 

Omdirigeringsspårare

När du klickar på en länk så är det inte alls säkert att du hamnar på den site som länken refererar till. Jag fick tips om alla korta- eller samarbets-URL:er (bit.ly, goo.gl, m.fl.) för att se vart de leder. Ibland kan det vara bra att kolla var en länk leder. Det kan du bland annat göra via den omdirigeringsspårare som jag fick tips av från en läsare av min blogg. Vad är då en omdirigeringsspårare? Jag citerar från Websiteplanets sida:

”En URL kan omdirigeras av olika anledningar, men vissa av dem kan vara skadliga. Vanligen kan en omdirigering bero på att en sida har raderats, en hemsida har flyttats till en ny domän, en hemsida har flyttats till HTTPS, en sidas URL har ändrats, två eller flera hemsidor har slagits samman till en etc. Ibland kan de dock skicka dig till fel ställe, vilket kan vara skadligt för din säkerhet på nätet. I varje fall är det viktigt att veta vart man skickas när man klickar på en länk. Omdirigeringsspåraren visar dig exakt vart länken tar dig. Håll dig säker och informerad tack vare vårt verktyg som är gratis (och utan dolda avgifter).”

Ett sätt att se var en länk leder är att först peka på den innan du klickar. Du ser då URL:en längst ner i webbläsarfönstret (i Google Chrome). Verkar adressen misstänkt så kan du kolla upp den via en omdirigeringsspårare och försök aldrig lura de som surfar på nätet till dina sidor med irelevanta sidor eller missvisande länkar.

 

Sök mer kunskap om sökmotoroptimering

Använder du WordPress kan du ladda ner tillägget Yoast som ger dig konkret vägledning i form av digitala lektioner i SEO.

 

 

 

 

Kontakta BJ för mer information!

 

Problem med långsam hemsida

Har du problem med långsam hemsida? Det kan finnas många olika lösningar på problemet att din sida är långsam. Det finns en del att göra med hjälp av webbhotellet Inleed som BJ använder sig av, och så kan du få hjälp på två olika sätt genom BJ Webdesign.

 

Problem med långsam hemsida

Det finns siter på nätet där du kan mäta din hemsidas hastighet. Där får du också få en lista på problemen samt konkreta lösningar till exempel hos www.tools.pingdom.com. Hur snabb din hemsida är beror till exempel på hur många hemsidor webbhotellet lägger på sin server, hur omfattande din sida är (räknat i MB), hur många filer du har på sidorna och hur komplicerade scripterna är i ditt tema och dina tillägg. Dessa är de oberoende faktorerna, men något som en del glömmer är hur snabb den egna uppkopplingen är!

 

Ofta ligger problemet inte hos Webbhotellet utan hur omfattande din sida är. Därefter är det avgörande hur komplicerade scripterna som bygger upp hemsidan är. Det handlar helt enkelt om hur snabba teman och tillägg du har använt dig av. När en hemsida anropas kan det ta relativt lång tid. Väl inne på sidan så går det ju sedan snabbt att nå det som finns under flikarna.

 

Att ha en enda stor sida som innehåller massor med information med ”ankarlänkar” på en och samma sida har blivit alltmer populärt. Sidan blir då tyvärr, med dagens allt mer komplexa koder, långsam jämfört med om man skapar fristående undersidor och länkar. Ett besök på den typen av ”rullande” sida kan kräva flera anrop för att ladda hem alla sidans komponenter, vilket gör sidan långsammare.

 

 

Vill du ha hjälp med en hemsida som är långsam?

Det finns ingen anledning att tro att långsam laddning i första hand skulle bero på ditt webbhotell. Detta antagande baserar BJ på att de hemsidor som BJ skapat på ett och samma webbhotell är olika snabba. Det som kan påverka hastigheten hos ett webbhotell är snarare beroende på vilken server du placeras på hos hotellet. Ju lägre pris desto fler är det som delar på servern. För en vanlig hemsida som är klokt uppbyggd så ska det dock inte var några problem med nerladdningshastigheten. Innan du gör något annat så testa att installera WP Super Cache som är ett tillägg till WordPress, vilket snabbar upp sidvisningarna.

 

Kontakta BJ för mer information!

Välja tema till WordPress

BJ utgår från att du läst föregående artiklar, tagit till dig tips och råd samt köpt domänadress hos inleed.se. Nu är det dags för nästa steg, att välja tema till WordPress. BJ guidar dig i valet av tema med fokus på användarvänlighet, säkerhet och design.

 

Välja tema till WordPress

BJ vill gärna leverera en personlig hemsida till sina kunder. Helst så arbetar BJ med fria händer, men gärna i ett nära samarbete med dig som kund för att kunna tillgodose önskemål och krav på bästa möjliga sätt. BJ ger dock ett allmänt råd att, istället för att välja ett gratistema, köpa ett tema. Ett sådant premiumtema ingår i BJ:s premiumversion. När du köper ett WordPress tema så finns det några viktiga saker att tänka på!

 

 

Var ska man börja?

En bra idé kan vara att börja med WordPress egen temakatalog och välja, installera samt testa gratisteman därifrån. Om du pekar på en av miniatyrbilderna på den sidan så ser du att man kan klicka sig vidare för mer information, demo samt installation. Du kan även se vilket betyg temat fått (1 till 5 stjärnor). Givetvis vill man se så många omdömen som möjligt och ett fåtal riktigt dåliga betyg. Om flera talar om problem som fått deras hemsida att krascha på något sätt så bör man dra öronen åt sig direkt. Du bör välja teman som ett företag står bakom, inte enskilda ”ensamvargar” som programmerar och designar teman. Notera att det finns marknader för teman som verkar vara företag, men som i själva verket är en slags portal för teman, då bör du istället kolla upp utvecklaren.

 

 

Viktigt vid val av WordPress tema

Att ett WordPress tema ska vara mobilanpassat/responsivt är en självklarhet i dagens läge då yngre föredrar att använda sina smartphones istället för att surfa på datorn. Om du är intresserad av statistik så finns det en del information om svenskarnas Internet användning hos internetstiftelsen.se. Ett tema ska också vara lättläst, enkelt att sköta samt säkert, och det bör finnas tillgång till bra support.

 

 

Komplexitet

Det har blivit vanligt med teman som har startsidor med massor av information och bilder så att man kan scrolla ner och få en snabb överblick. Bra på ett sätt, men dåligt på ett annat. Fördelen är att man snabbt kan bilda sig en uppfattning om företaget/organisationen. Nackdelen är att sidan då tyvärr blir långsammare, med alla komplexa koder. Välj då hellre ett tema med mindre info på startsidan och/eller bygg upp hemsidan med menyval till fristående sidor.

 

 

Läsbarhet

Arial och liknande stilar, så kallade grotesker, som inte har serifer (fina hårstreck) är att föredra. Det är också bra att inte tränga ihop texter och bilder för tätt. Det bör vara ”luft” emellan. Använd inte heller palettens alla färger till texterna samt håll dig till ett begränsat antal storlekar och varianter, då är du hemma vad beträffar stor del av läsbarheten.

 

 

Användarvänlighet

Hur lätt ett tema är att använda beror på om det är gratis eller om du betalar för det. Ett betaltema kallas ofta för premiumtema. Installera aldrig ett gratistema utanför WordPress egen katalog! Det kan inehålla skadlig kod. Oavsett om du väljer ett gratistema eller betalar för ditt tema så är det ett detektivarbete att hitta rätt tema. Ofta finns en premiumversion av gratisversionen och om du inte förstår hur CSS koden (designkoden) i WordPress fungerar så rekommenderar BJ att du betalar för temat. Då får då flera funktioner som inte finns i gratisversionen t.ex. att kunna ändra storlek på texten, färgerna och lägga in en slider på startsidan.

 

 

Support

Under information om temat kan du se när det är uppdaterat senast, och är det inte uppdaterat under det senaste året så finns en risk för att det håller på att bli gammalt och inte kommer uppdateras mer. På temats webbplats kan du kolla om det finns support och forum för svar på olika tekniska frågor. Det är viktigt att temautvecklaren är aktiv och uppdaterar sina teman regelbundet. BJ har valt teman från många olika leverantörer för att testa dessa och vill inte framhålla någon speciell, men en av favoriterna för tillfället är VW Themes.

 

 

Kontakta BJ för mer information!

Köpa hemsideadress

Köpa hemsideadress är kanske inte fullt så enkelt som det verkar. Det finns en del saker att tänka på för att du bl.a. ska få bästa möjliga synlighet på Google. Det är också bra om det är lätt att komma ihåg och associera namnet med din verksamhet.

 

 

Köpa hemsideadress kräver en del eftertanke

En hemsideadress (domännamn) bör om möjligt vara samma som, eller väl överensstämma med, verksamhetens namn. Helst ska hemsideadressen säga vad det är för verksamhet som bedrivs. BJ Webdesign är ett sådant relativt tydligt exempel. Bäst är att först börja med att kolla om domänen är ledig innan val av företagsnamn. Har du redan registrerat ett ett namn på din organisation är det en bra idé att försöka få domänadressen så lik detta namn som möjligt. Det gör det lättare för de som söker efter din organisation via Internet.

 

Domännamnet bör vara enkelt

Försök komma på ett så enkelt domännamn som möjligt som man inte kan stava fel, och undvik olika tecken i namnet. Om du tror att det ändå är risk för felstavning så registrera även några felstavade domäner som du sedan låter webbhotellet peka mot din hemsida. BJ har t.ex. registrerat webdesign och webbdesign med både ett och två ”b”. Ibland ser man företag som har registrerat domännamn som består av verksamheten samt var den ligger som domännamn exempelvis www.webbdesignenskede.se.

 

Målsättningen kan vara att försöka fånga upp de som söker med sökorden webbdesign i enskede. Men det finns bättre sätt att få besökare att klicka in på din hemsida. Men en del har på något sätt lyckats inom sina respektive branscher. Dock skulle man behöva registrera många sådana adresser för att täcka in önskade sökord. Ett bättre och billigare sätt är att skapa fler undersidor eller inlägg i en blogg där du i titeln använder de sökord du tror att den som söker kommer använda.

 

Dröj inte med att registrera ett bra domännamn

I dagens läge så är det mycket svårt att hitta en hemsideadress som är optimal om man inte arbetar med sådant som är unikt eller speciellt. Webbdesign t.ex. är något som så många arbetar med så att det, paradoxalt nog, behövs professionell kunskap om SEO, Search Engine Optimization. BJ är inte expert i ämnet, men vet i stora drag hur det fungerar och kan använda sig av verktyget Yoast, för att förbättra en hemsidas ranking på Google.

 

Du kommer kunna läsa mer om SEO i den kommande artikeln ”Sökmotoroptimering i WordPress” Ett sätt att förbättra placeringen på Google är att skriva artiklar som denna. Enligt tillägget Yoast är både läsbarhet och SEO bra på den här sidan. Men SEO är en ”vetenskap” i sig och kräver djupa kunskaper för optimal ranking på Google. Mycket mer än domännamn, sidans titel och vad som står i texten på hemsidan har betydelse för sidans placering på Google. Något av det viktigaste är bland annat hur många som länkar till din sida. Det visar Google att sidan är populär.

 

Till sist, var snabb att registrera ett domännamn som du tycker känns bra. Väntar du för länge kanske någon annan hinner före!

 

Kontakta BJ för mer information!

Gratis eller betalt WordPress tema

Gratis eller betalt WordPress tema? Det bästa med gratisteman är att de är gratis. Ett tema som du betalar lite extra för kan dock ge din hemsida ett lite mer personligt utseende än Twenty Seventeen, vilket är ett standardtema som följer med installationen.

 

Gratis eller betalt WordPress tema?

Ett gratistema är svårt att anpassa, och det krävs att man kan en hel del om CSS (designkoden) för att ändra de mest elementära i designen. Det finns heller oftast ingen, eller mindre bra, support för gratis WordPress teman. Om du inte uppgraderar till en premiumversion från utvecklaren så är du i de flesta fall utelämnad till din egen envishet och logik. Hur roligt det än är för webbutvecklare att se sitt namn på nätet och bli kända och uppskattade för det de gör så handlar det ju även om överlevnad och att tjäna pengar. Vi får nog börja vänja oss vid att mycket på nätet kostar numera. Hur smart man än är att hitta gratislösningar så får du det du betalar för.

 

Premium tema är värt pengarna

BJ tycker att betalda WordPress-teman oftast är värda investeringen. De spar en massa tid och vanligtvis kostar de under tusenlappen, vilket oftast är en engångskostnad. Ett betalt tema ingår i BJ:s pris på premiumversionen om du inte väljer ett tema som betalas på livstid eller per månad. BJ har t.ex. valt ett tema från webriti.com till sin egen hemsida, men har testat många teman från många olika leverantörer.

 

En webbdesigner väljer helst ”sitt” tema

En Webbdesigner får oftast sin favorit bland alla tusentals teman och många liknar idag varandra beträffande de olika funktionerna. Däremot så ser valen för anpassning av temat olika ut. Man får därför lära sig ett nytt program i programmet vid byte av tema. Därför brukar varje webbdesigner rekommendera det tema denne känner sig bekvämast med.

 

Sidbyggare

DIVI är en populär sidbyggare som används inom WordPress ramar. Det är ett program i vilket man bygger hemsidor från blanka sidor, så att hemsidan kan bli helt unik. Ett liknande program, Elementor, kan kombineras med WordPress. Man kan alltså bygga vissa av hemsidans sidor med Elementor och vissa sidor med WordPress egen editor, Gutenberg. BJ kombinerar WordPress klassiska gränssnitt med ett premiumtema samt olika tillägg och Elementor. Hemsidans personliga prägel skapar BJ genom ändringar i CSS-filen. Detta arbetssätt gör det enklare för BJ:s kunder att lära sig sköta den hemsida som BJ har skapat. DIVI i sig kräver en helt egen kurs för att den ska kunna hanteras.

 

Viktigt att tänka på vid val av tema

Oavsett vilket tema en designer rekommenderar så är det några saker som är väldigt viktiga att tänka på. Ett tema bör dessutom ha uppdaterats ofta och gärna nyligen. Utvecklare som vill satsa på att förbättra sina teman ser till att uppdatera dessa regelbundet. Kika på andras bedömningar av temat. Om ett tema inte är speciellt populärt eller får kritik så tappar utvecklaren förr eller senare sannolikt motivationen att uppdatera temat och det upphör till sist att fungera. Teman som uppdateras ofta och har bra support är troligtvis byggda av ett seriöst långsiktigt företag som kommer finnas kvar ett tag framöver.

 

Testa med ett gratistema

Välj ut ett gratistema och se hur det fungerar på olika enheter, se över vilka funktioner du får med. Lek med olika teman för att lära dig och för att jämföra. Det kan ju också tänkas att gratisversionen räcker för dig. Viktigt dock att möjligheten finns att uppdatera temat till premium. Kolla även premiumtemats funktioner även om du väljer att använda gratistemat. Det kan till exempel vara bra att ha en slider på startsidan och att en ”back-to-top-button” finns med i temat även fast det finns tillägg för sådana funktioner. Det ska också vara lätt att ändra färger och typsnitt. Till sist så ska temat givetvis vara responsivt dvs det man populärt kallar mobilanpassat. I övrigt kan det finnas en mängd mer eller mindre ”nödvändiga” funktioner, men det mesta går att ordna med tillägg.

 

Testa olika enheter

Ett nybörjarfel kan vara att stirra sig blind på hur ett tema ser ut på en datorskärm. Testa i ett tidigt skede även på surfplatta och på mobilen. Tänk på att merparten av Internetanvändarna idag använder mobil och surfplatta. Innan du väljer ett premiumtema så bör du kolla hur demosidan fungerar på alla enheter.

 

Kontakta gärna BJ för mer information!
12

BJ Webdesign
5.0
Baserat på 5 recensioner
powered by Google
Kaij Lundgren
Kaij Lundgren
08:44 15 Nov 18
Kvalité över förväntan! Bra kommunikation under processen. Är mycket nöjd med hemsidan och loggan. Dessutom prisvärt - jag anlitar gärna BJ igen.
Pekka Nykopp
Pekka Nykopp
20:50 14 Nov 18
BJ fick ”fria händer” att bygga upp Podengoklubbens hemsida, vi blev inte besvikna. Hemsidan har en mycket proffsig layout och är lättnavigerad. Podengoklubben kan varmt rekommendera BJ till liknande uppdrag
Robban Pal
Robban Pal
15:49 14 Nov 18
Vilken bra hemsida BJ har gjort åt mig. Jag är mer än bara nöjd! Och så billigt, näst intill genant. Kolla in www.thcdalarna.se. Rekommenderas å det allra varmaste, support i världsklass!! Robban Palmehed – THC Dalarna
Åsa Floderus
Åsa Floderus
06:57 14 Nov 18
Tack för bra samarbete och snabb återkoppling under hela resans gång. Hemsidan blev över förväntan med tanke på min idétorka, men som kompenserades av din kreativitet. Så nöjd, kan varm rekommendera BJ
Irma Aalto
Irma Aalto
15:04 13 Nov 18
BJ Webdesign har varit min trygghet i processen att som start up skapa en hemsida. De föreslår smarta lösningar, arbetar snabbt och effektivt och framför allt lyssnar på kundens behov. I alla diskussioner känner jag att vi är en högt värderad kund för BJ Webdesign.
Se alla recensioner
js_loader