Dropshiping som affärsmodell.
Dropshipping är egentligen inget nytt affärskoncept. Det som är nytt är de sofistikerade tekniska lösningarna. Det mesta är automatiserat med så kallade API-kopplingar, det vill säga programgränssnitt för en digital kommunikation…
Begreppet API kommer av engelskans application programming interface. API är en koppling/en programmering som beskriver hur olika applikationsprogram ska kommunicera med varandra, men självklart kan du också sköta beställningarna mer hands on via mail och telefon.
API innebär att tekniska plattformar med olika programvaror automatiskt kan ”prata”med varandra, vilket gör det enklare, säkrare och snabbare med kommunikationen ”kund – e-handlare – leverantör” utan onödiga telefonsamtal och/eller instruktioner via e-post.

Droppshipping innebär att en e-butik inte har ett lager av produkterna den säljer, utan när en kund köper en vara i butiken så köper istället ehandlaren varan från en tredjepartsleverantör som sedan skickar produkten direkt till slutkund.
Låt säga att du har en egen onlinebutik och en kund köper något i din butik. När du får beställningen skickar du den vidare till din dropshipping partner, antingen per automatik eller manuellt. För din kunds räkning köper du alltså produkten till denne. Dropshippern skickar slutligen produkten/paketet direkt till din kund.
Allt kan, efter att det tekniska upplägget väl är klart, fungera helt automatiskt. Men du kan även kontrollera processen genom manuella förfaranden. Det enda du behöver göra är att sköta din e-butik och din ekonomi. Du behöver initialt under en testperiod inte ens starta ett företag, utan du kan sköta butiken som frilansare och låta exempelvis frilansfinans.se ta hand om din ekonomi.
Vad är fördelarna med dropshiping?
- Behövs inte stora investeringar för att öppna en nätbutik. Eftersom du endast betalar för produkter när en kund beställer något behöver du inte köpa lager i förväg och du riskerar inte mycket om produkten inte säljer.
- Lättare att experimentera. Du kan lätt lägga till nya produkter i din butik för att testa deras popularitet.
- Enkelt att lägga till nya produkter. När något blir en fluga kommer kanske du vill hoppa på tåget. Det kan ta lång tid att börja tillverka något nytt på egen hand. Från en dropshipper kan du få den nya produkten mycket snabbare.
- Finns många alternativ att välja mellan. Det finns många dropshippers som säljer en mängd olika produkter. Om du är redo att göra ordentlig undersökning av marknaden kan du testa dig fram till den perfekta nischen för din butik.
- Mer tid att fokusera på din egen butik. Du behöver inte oroa dig för att behöva hålla ett lager, packning och frakter, kommunicera med olika leverantörer etc.
- Inget krångel med frakter. Dropshippern tar hand om transporten. Dessutom får du bättre fraktpriser än du själv skulle kunna få som frilansare eller litet företag.
- Ditt varumärke kan fortfarande sticka ut. Vanligtvis använder dropshippern etiketter utan logotype eller företagsnamn, vilket innebär att deras varumärke aldrig syns på något av paketen som slutkunderna får, men en del erbjuder dig möjligheten att använda underlag med egen logotype.
Vad är nackdelarna med dropshipping?
- Du tappar kontrollen över hela processens. Eftersom du inte hanterar produkterna själv, måste du helt lita på att dropshippern gör sitt jobb på ett ansvarsfullt sätt och håller en hög kvalitet. Detta gäller både beställning och produktkvalitet. Men återigen så måste du ju lita på anställda om du driver ett större företag.
Tips: Det är viktigt att göra en test innan du förbinder dig till något – när ordrarna väl börjar rulla in vill du inte sitta fast med en dropshipper som inte är tillräckligt tillförlitlig. En bra idé är att lägga några egna ordrar för att kolla produkterna, hur snabbt paketet anländer och hur produkterna har förpackats.
- Mindre vinstmarginaler för dig. Varje beställning innebär två transaktioner – din kund köper produkten från dig, som du i din tur köper från din dropshipper. Skillnaden mellan ditt detaljpris och det pris som dropshippern tar är din vinst och du har konkurrens från andra e-handlare som kör samma upplägg.
- Kan vara något svårare att marknadsföra ditt eget varumärke. De flesta kommer erbjuda dig olika sätt att marknadsföra ditt varumärke, men du kanske vill ha lite mer t.ex. använda vissa anpassade förpackningar eller lägga till reklamartiklar i de paket som skickas till kunderna. Dina önskemål inom detta område kan vara begränsade. Dessutom blir din partner ansvarig för att representera ditt varumärke, vilket återigen innebär att du tappar viss kontroll.
- Finns mer konkurrens. Om du använder en dropshipper för att sälja en produkt, betyder det att det finns andra säljare där ute som säljer exakt samma produkt som köpts från samma dropshipper. Det betyder att du måste skapa en unika e-handelsplats för dina produkter.
Vem passar dropshiping bäst för?
Dropshipmodellen är idealisk för de som vill prova på att sälja varor på internet eftersom den inte kräver kapital som om du skulle behöva hålla ett eget lager. Denna modell ger dig frihet att experimentera mer, men kom ihåg att det också innebär mindre vinstmarginaler och att ge upp viss kontroll över produktkvaliteten. Det är också ett utmärkt sätt för att testa på att driva e-handel.
Kontakta BJ för mer information!