En hemsida till företaget är inte bara ett nödvändigt skyltfönster på Internet. Utöver vad Facebook och andra sociala nätverk kan erbjuda så får du även fördelar som dessa media inte kan ge dig. Det blir exempelvis lättare att hitta ditt företag på Google.
Det är på Google som besökare oftast söker information när de letar efter den där speciella tjänsten eller produkten. Mycket lite av det företagen lägger ut på Facebook syns i Googles så kallade organiska träfflista dvs den information på Google som inte utgörs av adresser eller Google Ads. Att annonsera på Google är kanske det allra bästa sättet att bli synlig på nätet, men också ganska kostsamt. Därför är det till en början mest ekonomiskt att jobba med sökmotoroptimering, SEO (Search Engine Optimization). Då ser du hur högt du kan få Google att ranka din hemsida utan annonsering. Därefter kan du välja olika former av annonsering.
Synlighet på nätet är så viktig att det nästan är omöjligt att lyckas som egenföretagare utan hemsida. Det finns naturligtvis undantag. Vissa företag rekommenderas hela tiden vidare av sina nöjda kunder, men även dessa företag skulle kunna vinna många fördelar på att ha en hemsida. Om företaget är synligt på Internet ger det ett intryck av att hänga med i utvecklingen, och det är lättare att publicera strukturerad information på en hemsida än på exempelvis Facebook. När du skapar en hemsida till företaget är utseende och funktioner avgörande för hur din verksamhet uppfattas.
Eftersom du inte begränsas geografiskt och kan ha ”öppet” dygnet runt så ligger hela världsmarknaden för dina fötter. Med rätt produkt och tänk utanför boxen kan du göra fler länder till din marknad. Med en hemsida till företaget så erbjuder dig nätet möjligheten att rikta dina budskap till målgrupper i flera länder. Det som bestämmer hur du syns geografiskt på nätet med din information beror givetvis på språket och vad som står i texten, men också på hur du har jobbat med sidans SEO. Sökmotoroptimering är inget vetenskapligt hokus pokus även fast ämnet kan förefalla komplext och SEO experter använder sig av matematiska beräkninga, så kallade algoritmer.
Film som förklarar vad en algoritm är (endast på svenska).
Om du har en hemsida skapad i WordPress så kan du välja tema och tillägg som passar ditt företags image samt anpassa/modifiera temat med hjälp av användarpanelen och designkoden, CSS (Cascading Style Sheet). Du kan ha portofolio och ett galleri med en presentation av teamet. Det går även att välja till olika formulär, presentation med inbäddad videofilm och mycket mer.
Med en hemsida presenterar du din verksamhet på ett helt annat sätt än på Facebook. Du får ett skyltfönster som kan visa det unika med din verksamhet på ett personligt sätt. På en hemsida kan du visa dina produkter och/eller tjänster på ett överskådligt sätt. Den som söker information om ditt företag eller dess produkter hittar mycket lättare. Kort sagt så blir du mycket synligare på nätet med en hemsida.
Kontakta BJ för mer information!